Förr eller senare exploderar jag

Hazel är ung och lever med obotlig cancer. Hennes mamma är rädd att hon lider av depression och försöker få iväg henne till stödgrupper. Hazel är allt annat än positivt inställd men för att glädja sina föräldrar åker hon ändå dit. På ett av mötena träffar hon Augustus Waters, en kille som blivit friskförklarad från sin cancer men mist ett ben i kampen. Det hela utvecklar sig till en episk kärlekshistoria mellan sjukhusbesök och drömmar.

Filmen är baserad på en roman av John Green och sedan boken översattes till svenska och gavs titeln Förr eller senare exploderar jag har jag fasat för att de även skulle använda titeln till filmatiseringen. Så blev det såklart och jag är allt annat än nöjd med det men nog om det och vidare till filmen!

Jag läste boken ganska kort innan biopremiären och hade allt färskt i minnet när jag satte mig ner i salongen. När det gäller filmatiseringar av böcker är det ofta så att många läsare tycker att filmen blivit ett rejält misslyckande och det var precis vad jag var rädd för här MEN den överraskade. När filmen var slut kände jag mig lättad och nöjd.

Shailene Woodley och Ansel Elgort passade utmärkt som de båda huvudrollerna. De gick in i sina karaktär och jag fick precis samma känsla av att se dem som jag hade fått av att läsa om dem veckan tidigare. De känns trovärdiga och man känner med dem båda två genom resan de gör.

Mitt i allt kärleksdrama finns även stora delar humor och det är skönt att få skratta lite mellan allt det sorgliga. I det stora hela är detta en mycket bra film som inte håller många ögon torra. En film jag varmt kan rekommendera men om ni störs av högljudda snörvlingar i biosalongen kanske ni ska vänta tills den kommer på DVD.

Mitt betyg: 4/5

Originaltitel: The Fault in Our Stars
År: 2014
Längd: 126 min
Genre: Drama, romantik
Regissör: Josh Boone
Skådespelare: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Nat Wolff

Våra tankar om Mallorca

Sedan vi kom hem är det självklart många som har frågat hur vi har haft det på semestern och ibland är det nästan svårt att svara. Jag ska se om jag kan få med alla tankar i det här inlägget men jag lovar ingenting ;)

+ Väldigt effektiva till/från hotell och inne på flygplatsen. Fritidsresors personal syntes på långt håll och det var inga problem att hitta transferbussen.
+ Mycket stor flygplats med mängder av matställen, toaletter och platser att sitta. Något vi verkligen gillar efter förra årets Santoriniresa.
+ Trevlig och tillmötesgående personal på hotellet.
+ Fritidsresor fanns på vårt hotell varje dag om det var något man behövde fråga om.

- Det var förvånansvärt många spanjorer som inte pratade engelska. Jag hade i stort sett antagit att restaurangpersonal och dylikt kunde engelska på en så turistbombarderad ö.
- Brist på skyltar gjorde det oerhört svårt för oss att både hitta i städer och hitta ut ur dem. Mycket onödig tid gick åt i bilen.
- Kombinationen att jag inte varit tillräckligt uppmärksam samt att Fritidsresor varit lite otydliga gjorde att vi inte alls bodde i Alcudia, ungefär 4-5 km utanför. Vi kunde alltså bara ta oss dit när vi hade tillgång till hyrbilen.
- Där vi bodde fanns det dessutom ingenting att göra. Det var endast restauranger och turistshoppar.
- Ett par gånger var vi tveksamma till om maten var helt färdig som serverades och sista dagen fick jag ett kycklingspett med rå kyckling. Det kan hända vart som helst men jag har aldrig varit så noga med att titta som på den här resan.

Överlag hade vi nog båda förväntat oss mer av en ö som Mallorca. Visst var det vackert men det går inte ens att jämföra med exempelvis Montenegro eller Santorini. Vi ångrar såklart inte resan och det var roligt att besöka ett nytt land men vi kommer nog inte tillbaka till Mallorca i alla fall.

Hotel Elisa

Hotellet som vi bodde på på Mallorca hette Hotel Elisa och var ett lägenhetshotell. Tyvärr hade det nog blivit en blandning av ouppmärksam Malin och otydliga Fritidsresor eftersom vi trodde att vi skulle bo i Alcudia. Detta hotell låg snarare utanför och vi tog oss till Alcudia endast med hyrbilen när vi hade den. Tråkigt men inte så mycket att göra åt!

Lägenheten i sig var väl helt okej, lagom stor och så. Balkongen var stor, även om utsikten var sisådär. En annan sak jag irriterade mig lite på var poolen. Det var som en trappa på ca 5 steg ner i poolen och därefter kunde man knappt nå botten. För att svalka sig fick man alltså hålla tag i kanten, knepigt.

Personalen var dock väldigt trevlig och tillmötesgående och vi är ändå nöjda.

I vantans tider

Sista dagen pa Mallorca och vi sitter nu mer eller mindre och vantar pa att var transfer ska komma. Vi fick checka ut vid 12 och bussen kommer inte forran 17.30 sa ganska segt. Jag ska komma ihag att kolla upp det nasta gang!

Vi har i alla fall haft en ganska skon vecka men det ska samtidigt bli harligt att komma hem. Det blir full rulle med en gang med tvatt, stad och sen jobb under midsommar. Jag kommer uppdatera med bilder och annat nar vi kommer hem sa det har ni att se fram emot. Vi har dock tagit extremt lite bilder, varfor vet jag inte.

Hoppas ni har det bra allihopa! Vi hors snart!

Mr and Mrs

Bio x 2

I helgen har vi varit iväg på bio i Göteborg två gånger. Först såg vi "Edge of Tomorrow" i fredags och igår blev det "X-Men: Days of Future Past". Igår följde även två kompisar med så det var trevligt!

Recensioner på båda filmerna kommer inom kort hoppas jag men det är lite tight med tid nu så vi får se när det blir. Ja, imorgon är det ju dags - vi ska gifta oss! Vi får väl se hur mycket som hinns uppdateras innan vi åker iväg till Mallorca.