Bokmässan 2013

Även i år besökte jag Bokmässan i Göteborg men denna gången lyxade jag till det lite extra och bokade in mig en natt på Clarion Hotel Post. Efter en hel dag med föreläsningar, intressanta författare och berättelser, mängder med böcker och folk så var det otroligt skönt att sjunka ner i den sköna sängen på hotellet kan jag lova.

Jag skulle egentligen gått på mässan idag med men när jag vaknade i morse kände jag bara för att åka hem så det var vad jag gjorde. Vi får se om jag återkommer nästa år.

Kräftskiva

Idag har jag och ett gäng jobbarkompisar varit på kräftskiva hos Carina. Det är faktiskt min första kräftskiva och första gången jag smakar på kräftor sedan jag var liten. Då tyckte jag inte om det men idag slukade jag allt det och det lär inte bli första gången jag äter det.

Allihop hade med sig bröd, aioli, olika sorters kräftor och smör så det blev lite "ge och ta"-känsla över det hela. Jag hade också med en bit kött som jag grillade. Mumsigt!

Några videobloggar från Santorini

Här kommer ett par videobloggar från våra dagar på Santorini;

Nya Nike

Idag var vi iväg på Fotriktigt och kikade på skor till mig! Eftersom jag har hälsporre i båda fötterna är det viktigt att det är dämpning i skorna och killen på Fotriktigt visade skorna nedan för mig. Det tog emot eftersom jag avskyr rosa men här får funktionen komma före designen. De är i alla fall jättesköna och det känns nästan som om man flyger fram.

Santorini, dag 8

Jag glömde ju helt av att berätta om avresedagen. Egentligen är det inte så mycket att berätta mer än att flygplatsen var KAOS och hela dagen i princip gick åt till att köa. Flygplatsen var alldeles för liten och det fanns inte sittplatser ens till hälften av oss. Det var väldigt snurrigt dessutom eftersom man skulle få lappen till bagaget på ett ställe, checka in den på ett annat och sist gå genom säkerhetskontrollen. Dessa tre köer gick såklart in i varandra med så det var noll koll.

Mitt i allt hade de stoppat in en kiosk, en taxfreeshop och alla gater på samma ställe. Vi landade i alla fall i Göteborg 16.30 och blev upphämtade av Ninja. Allt hade gått bra med katterna och hon blev så glad för sin lilla goodiebag.

Nu har vi båda jobbat två dagar och ja, inget särskilt har hänt. Här nedan ser ni allt vi köpte med oss hem och det blev en del.

Santorini, dag 7

Efter frukosten idag tog vi det lugnt en stund på rummet innan vi åkte till Kamari för att köpa schackbrädet vi såg i onsdags. Det fanns massor med alternativ, både vad gäller bräde och figurer och vi köpte till slut ett för 45€, överkomligt. Det blev sedan ganska tidig lunch på tavernan Alexis. Vi valde mixgrill för två och mja, det var väl sådär. Det låg i alla fall längs Kamari Beach så vi hade fin utsikt.

Efter lunch åkte vi tillbaka till Perivolos, badade och tog det lugnt. Kvällen spenderades sedan i Fira. Vi letade först upp vår nya favoritglassbar och där tog Kristoffer lemon pie/caramel och jag valde melon/cookies'n'cream. Mycket gott! Kvällen avslutades på Naoussa där vi beställde förrätt (tzatziki med pita och saganaki) och huvudrätt (carbonara och chicken souvlaki). Bästa grekiska restaurangen på ön i alla fall av de vi besökte!

Imorgon åker vi hem!

Santorini, dag 6

Idag sov vi lite längre, åt frukost och slappade lite på rummet innan vi gav oss av. Idag gick turen först till Akrotiri där vi tänkte spana in Red Beach. Det gick att gå/klättra hela vägen ner till stranden men eftersom vi ändå inte skulle bada nöjde vi oss med att ta bilder fgrån ovan. Det gick båtar både till Red, Black och White Beach därifrån. Vi stannade på restaurang Nimeli och åt lunch. Restaurangen låg som en remsa ut i havet och vi satte oss nästan längst ut. Mysigt! Vi valde båda två hemmagjorda hamburgare med fetaost och soltorkad tomat. Det var faktiskt den dyraste restaurangen vi varit på men det låg också väldigt fint. De pratade dock väldigt knagglig engelska men man kan inte få allt.

Efter Red Beach åkte vi mot hotellet igen och läste en stund innan det var dags att åka till Oia, längst upp på ön. Vi kom fram till att det tog 40 minuter ungefär, det var ca 2,5 mil men eftersom det var krokiga vägar tog det tid. Väl framme parkerade vi och gick längs med havet. Jag gillar att man gick på marmorplattor men det var inte lika mysigt som Fira. Vi fick förstås en hel del fina bilder i alla fall. Jag lyckades också hitta Atlantis Books som finns bland sevärdeterna och den ska också vara en av de vackraste bokhandlarna i världen. Jag förstår varför! Fantastiskt mycket böcker, trevlig miljö och personal.

Vår kvällsmat intogs på Seagull med havsutsikt men restaurangen kändes lite B. Vi tog pitabröd och saganaki till förrätt men innan vi hann äta klart kom även huvudrätten, chicken souvlaki. Helt okej mat!

Santorini, dag 5

Nu kom vi precis tillbaka till hotellet efter en heldag med hyrbilen, en liten grå Peugeot. Vi började med att åka till grannstaden Kamari, som egentligen inte är så långt bort men man måste åka via Fira. Det tog dock inte så lång tid ändå eftersom ön är såpass liten. Där shoppade vi i alla fall en hel del. Vi kikade runt en stund och tog en cola på en bar innan vi begav oss till restaurang Nichteri, som låg precis intill stranden. Kris tog kycklingfilé med potatis och jag testade deras ravioli som var fylld med ost och soltorkad tomat. Det var helt okej!

Efter lunch tog vi bilen hem för att svalka oss i hotellpoolen och hämta mer pengar/packa om. Sen bar det av mot Fira som ligger närmare än man kan tro. Det går snabbt dit och det är ingen jättestad heller. Vi gick först så långt upp vi kunde för att se den fantastiska utsikten och sedan hittade vi även restaurangen Naoussa. Innan vi åt tog vi dock en glass i en glassbar, jordgubb/cheesecake och bueno. Mums! Sen gick vi runt och bara myste och shoppade! Strax innan solnedgången gick vi till restaurangen och vi fick en helt okej placering. Servitören trodde först vi var finnar ;) Kris beställde kyckling i currysås och för min del blev det en fläskfilé i oreganosås. Båda rätterna var jättegoda och vi gav rejält med dricks. Vi fick även uppleva solnedgången i Fira, imorgon blir det Oia.

Jag kom för övrigt ihåg nu att jag glömt berätta om Santorini Wine Museum. Vi åkte dit precis innan Fira och det ligger på vägen mot Kamari. Det kostade 7€ per person och då ingick audioguide och fyra smakprovningar. Vi gick en stund i grottorna och lyssnade på Santorinis vinhistoria och köpte sedan med oss lite vin hem. En rolig upplevelse som jag kan rekommendera!

Santorini, dag 4

Idag har vi spenderat förmiddagen på stranden. Hotellets solstolar är gratis här, vilket är skönt eftersom vi sällan stannar så länge att det är värt priset. Det blev lunch på restaurangen allra närmst hotellet, Savvas Popeye. Äntligen fick jag min moussaka och Kris tog en stuffed burger som luktade galet gott. Det var en ganska mysig restaurang i övrigt. Efter lunchen låg vi mest vid poolen och slappade tills det var dags att gå upp på rummet och göra sig ordning för kvällen.

För tredje dagen i rad gjorde vi ett besök på L'Opera Di Costa. Kris provade deras lasagne och idag var det min tur att testa pizzan. Mycket gott!

Imorgon blir det upp tidigt eftersom vi får hyrbilen, vi hörs då!

Santorini, dag 3

Den här dagen har varit väldigt lugn. Det blev frukost som vanligt och därefter har vi halvsovit vid poolen under dagen. De hade ett liveband här igår men de satte inte igång förrän efter midnatt, är inte det lite skumt? Vi var i alla fall tillbaka på L'Opera Di Costa idag och åt lunch. En pizza till Kristoffer och tortellini till mig, inte lika gott som igår men fullt godkänt.

Vi har också planerat vårt bilkörande lite så när vi får hyrbilen på onsdag bär det av mot öns huvudstad Fira. Spännande!

Santorini, dag 2

Idag sov vi lite längre än planerat och åt därefter en god hotellfrukost. Sen la vi oss vid poolen ett par timmar, där vi för övrigt var helt ensamma. Poolen på hotellet är i princip iskall och består av saltvatten så det är inte så väldigt behagligt men man ska i alla fall inte klaga på att man svalkar sig. Innan lunchen tog vi en dusch på rummet och slappade lite. Sedan gick vi tillbaka till hotellrestaurangen och beställde varsin gyrostallrik.

På eftermiddagen och kvällen gick vi en bra bit längs stranden mot Perissa men vi är inte säkra på om vi kom dit eller ej. Det blev i alla fall galet varmt så när vi var tillbaka vid hotellet igen blev det ett dopp i poolen direkt.

På kvällen blev det ett besök på den italienska restaurangen L'Opera Di Costa. Jag beställde ravioli, som var galet gott, och Kristoffer valde grillad lax med ris. Vi fick in en lite skum förrätt också som inte riktigt var som jag hade tänkt mig men ändå helt okej, lite som zucchinirullader med tomatsallad inuti. Vi slog på stort och tog en pannacotta till dessert. Väldigt gott och dit går vi definitivt tillbaka!