Santorini, dag 6

Idag sov vi lite längre, åt frukost och slappade lite på rummet innan vi gav oss av. Idag gick turen först till Akrotiri där vi tänkte spana in Red Beach. Det gick att gå/klättra hela vägen ner till stranden men eftersom vi ändå inte skulle bada nöjde vi oss med att ta bilder fgrån ovan. Det gick båtar både till Red, Black och White Beach därifrån. Vi stannade på restaurang Nimeli och åt lunch. Restaurangen låg som en remsa ut i havet och vi satte oss nästan längst ut. Mysigt! Vi valde båda två hemmagjorda hamburgare med fetaost och soltorkad tomat. Det var faktiskt den dyraste restaurangen vi varit på men det låg också väldigt fint. De pratade dock väldigt knagglig engelska men man kan inte få allt.

Efter Red Beach åkte vi mot hotellet igen och läste en stund innan det var dags att åka till Oia, längst upp på ön. Vi kom fram till att det tog 40 minuter ungefär, det var ca 2,5 mil men eftersom det var krokiga vägar tog det tid. Väl framme parkerade vi och gick längs med havet. Jag gillar att man gick på marmorplattor men det var inte lika mysigt som Fira. Vi fick förstås en hel del fina bilder i alla fall. Jag lyckades också hitta Atlantis Books som finns bland sevärdeterna och den ska också vara en av de vackraste bokhandlarna i världen. Jag förstår varför! Fantastiskt mycket böcker, trevlig miljö och personal.

Vår kvällsmat intogs på Seagull med havsutsikt men restaurangen kändes lite B. Vi tog pitabröd och saganaki till förrätt men innan vi hann äta klart kom även huvudrätten, chicken souvlaki. Helt okej mat!